Short News in English

“Du går ind ad en dør”
My new neo-soul inspired album was Released Sept. 2018 on vinyl, cd and streaming.
Producer: John Raham
Music, lyrics & orchestration: Trinelise Væring
LISTEN to album
Watch Video for TAG MIG

This page refers to my repertoire in my native tongue Danish. Therefore this page will continue in Danish

 

Du går ind ad en dør

Nyt album, nyt band, ny lyd
Når jeg de seneste år har lavet album i eget navn har det været på dansk. 
Hvor mine to første danske albums Lystfisker og Umanérlig var guitar-dreven indie pop/rock bygget op om det klassiske rock-trio format guitar, bas og trommer, tænker jeg selv på det nye album som en slags skæv neo-soul med Hammond orgel, blæser riffs og kor. Dertil kommer både country og jazz referencer.

Old school på den fede måde
Jeg har stræbt efter at lave et  “rigtigt” album med 11 “forskellige” sange. Det er Old school i den forstand, at sangene kan noget forskelligt, fremfor at være en række forsøg på a skrive den samme sang.  Det er håndspillet, groovy og fortrinsvis akustisk musik
med danske tekster, der tager fat dér, hvor voksenlivet udfordrer både kærligheden og selvet. 

Vi har indspillet Du går ind ad en dør, sammen med den Canadiske producer John Raham (Frazey Ford, the Be Good Tanyas m.fl)

Band på album såvel som live:

 

Trinelise Væring: vokal/western & el-guitar
Una Skott: el-guitar/kor
Otto Sidenius: Hammond orgel
Maj Berit Guassora: Trompet/Flygehorn/kor
Mia Engsager: basun/Kor
Fredrik Lundin: bariton & tenor sax/ fløjter
Jeppe Skovbakke: el-bas/kor
Anders Provis: trommer

Jeg er ude med alle 8 over flere perioder i efteråret og vinteren 18/19.

Et lille set-up
I løbet af efteråret skal Una Skott og jeg lave et duo repertoire med et udvalg af numre fra alle 3 danske albums, så vi kan rykke ud til mindre og mere intime anledninger. 

Du kan finde alle mine dansksprogede albums, de tilhørende videoer og koncertdatoer under de andre menuer på denne webside.


Det skrev anmelderne om DU GÅR IND AD EN DØR

Sætter modet til at være ærlig og klar i spyttet højt på dagsordnen”….”veloplagte og robuste sange” ….”Får menneskeligt erfaringsmateriale til at swinge”… “selvportrættet er lige så afvæbnende som bramfrit”… ” Som sangskrivning ikke helt ulig Lucinda Williams”… “guitaren twanger og Hammondorglet syder”…”raffinerer sin egen traditionalistiske stil, der blander soul, pop, jazz og rootsrock”…”både hvad angår musik og tekster, en særdeles helstøbt fornøjelse”
Kim Skotte i Politikken

En varm jordnær og imødekommende tone (…) det sanseskarpe tekstunivers (…) rigtig mange fornemme oneliners udmønter sig i gennemarbejdede og vellykkede tekster af både tankevækkende og livsklog karakter (…) sangene her er sjældent helstøbte (…) stærke intelligente sange, der set fra en voksen kvindes perspektiv fortolkes karakterfuldt og sikkert af en stemme, som besidder lige det der ekstra, der får lytteren til at spidse ørerne (…) man kan kun beundre det mod, der ligger bag den ofte smertefulde, men altid befriende ærlighed, hun lægger for dagen (…) Du går ind ad en dør er, hånden på hjertet, nok hendes bedste udgivelse til dato (…) Trinelise Væring fortjener et stort publikum.
Klaus Lynggaard i Weekendavisen

Substansfulde sange (…) vidunderligt moody (…) Sangene er knasende, smukke, hudløst ærlige og mættende (…) fuld af nuancerede udtryk (…) yngre modstykke til poeter som CV Jørgensen og Lars Hug (…) Integritet og troværdighed (…) holy Malony, hvor er det godt i al sin stilfærdighed. Et uomgængeligt album.
Peter Rahbek i Jazz Special

Men på sit nye album fremstår hun alligevel mere modnet – tekstuelt og musikalsk. En ting er, at hun i årevis har udvist et bredt funderet, levende og nuanceret forhold til kunsten som sådan, noget andet er, at der i hendes nye dansksprogede tekstunivers og musikalske udtryk har indsneget sig et element af egentlig nostalgi, vemod og eftertænksomhed – kombineret med en rutineret tyngde eller opbremsning
Ivan Rod i Gaffa

Væring finder grobund i popmusikken – og giver den et kvalificeret indspark (…) Der er en god dosis retrosoul i lydbilledet, som man bl.a. kender det fra Sharon Jones & The Dap Kings. Trinelise Væring forsøger dog ikke på at lave en retrosoul-plade. Dertil er hun alt for væringsk. Det er med andre ord en både original og særegen plade
Jazznyt.com

Diese CD ist unfassbar gut, und sie wird mit jedem Hören besser!(…) nichts fehlt und nichts ist zu viel! Die Songs sind eigentlich einfach, aber raffiniert und darum perfekt

Nordische Musik.de

Skøn CD! 5 stjerner i Fyens Stiftidende

En artist det er all mulig grunn til å tilbringe tid sammen med – mye tid!  Nettavisen.no

Årets popalbum? Hendes album er ikke noget, man skal være parat til, men tværtimod pop, der lokker og ægger en til at lytte efter. Tag først og fremmest en sang som ”Chokoladefontænen”, der i min målestok til foråret burde få prisen som ”årets hit”, når sæsonens sangunivers skal gøres op
Koldingcarl.dk

Antikveret? Jo, men på den skønne måde. Det er ganske frækt, det svinger og er ret sumpet og jazzet af poprock at være (…) Dristighederne ligger i nuancerne – og ofte i et tonefald eller en mening, der pludselig skifter brat.(…) jeg kommer til at høre dette album meget mere. Jeg kan lide det. Jakoblambertsen.dk

En herlig, festlig og gennemmusikalsk oplevelse (…) På en scenen er Trinelise Væring stilsikker, udadvendt med stor udstråling (…) Musikalsk svinger musikken som bare pokker.
Liveanmeldelse Fredericia Dagblad febr. 2019

Og det var da bare godt at være et menneske, der denne aften havde valgt Montmartre, som sit stop på vejen mellem livets mange lytte stationer. For andet sæt strækker sig pænt ud over en time, og spiller sig frydefuldt og virtuost ud – i langt fra simple arrangementer af de mange gode sange fra ”Du går ind ad en dør”
Liveanmeldelse på bloggen SIDE 33


 

Det skrev anmelderne om UMANÈRLIG

Et album, der cementerer Trinelise Værings position som en noget overset ener på den danske musikscene (…) og beskriver hende som (…) en af de mest hårdnakket personlige sangskrivere, der bedriver deres spil på dansk.
Kim Skotte i Politikken

En af vore mest spændende og udfordrende kvindelige musikalske kunstnere (…) på tekstplanet udviser sans for nogle smertende rammende formuleringer.
Klaus Lyngaard i Information

Det er en sand fornøjelse at være vidne til så fortrinlig en sangskrivning”…De vellykkede indslag sidder tæt på albummet
Jeppe Krogsgaard i Berlingske

En umiddelbar melodi og en spontan iagttagelse, der kan måle sig med Steffen Brandts (…) Således er Umanérlig fyldt med den slags sange, der får tæerne til at vippe, sjælen til at smile og hjertet til at slå et ekstra slag.
Henning Høeg i BT

Væring manifesterer (igen), at hun er i sangskriverklasse 1 her til lands.
Gaffa

Trinelise Væring er både lyrisk berigende og musikalsk underholdende
Fyens

Herligt at høre en kvinde synge dansk om lykke, begær, utroskab, skilsmisse, samliv og eget liv og dermed føje sig ind i vor lange, hjemlige tradition for stolte uafhængige kvindelige sangskrivere” og at det er “så befriende at lytte til”…. “Den dansksprogede kvindepolitiske sang med bid og vid er tilbage for fuld udblæsning
Nordjyske

Sikke dog et suverænt møde mellem 90ernes danske kvinderock og et nutidigt tanke og tekstunivers”….”en super skarp skive
Alt for damerne

I sin helhed synes jeg, at ”Umanérlig” rammer en hidtil urørt plet på musikbranchens Danmarkskort. En plet, der bestemt ikke går i ét med tapetet, men som Trinelise Væring nu kan kalde for sin egen, og vi andre kan være heldige over at kunne tage til.
Marie Nielsen på blog XQ28


Det skrev anmelderne om LYSTFISKER

En plade der er gennemlyst af intelligens, mod og vilje til at gøre tingene på sine egne præmisser. Det er ikke hverdags kost blandt mange tusinde syngende søstre – til gengæld rykker det som bare fanden. (…)Trinelise Væring har begået en af årets bedste dansksprogede cd’er”, “Det er bare så fucking godt set, godt skrevet, godt ramt, det hele
Klaus Lyngaard i Information

Under overskriften: Imponerende transformation:”Sarte, smarte og stridbare sange (…)At skifte raffinerede jazzfraseringer ud med rockens mere blodige udfordringer er en udfordring, Trinelise Væring takler med lige dele musikalsk overblik, vokal power og afvæbnende charme.”
Kim Skotte i Politiken

“Ben i næsen (…) spillevende og så sexet”
Henning Høeg i BT